zondag 22 december 2013

Dikkele - Gent - Dikkele

Ik ben een pendelaar geworden. Zowel voor mijn werk, als voor een groot deel van mijn privéleven, dat zich logischerwijs nog steeds in Gent afspeelt.
Zo'n 6 keer per week doe ik Dikkele - Gent - Dikkele, soms zelfs nog meer. Met de wagen, want de combo Joanna - gebrek aan vlotte verbinding met openbaar vervoer, maakt dat laatste gewoon niet haalbaar. Zeker niet met buggy en verzorgingstas bovenop...

Dikkele - Gent - Dikkele kan op vele manieren, want alle wegen leiden (uiteraard) naar Gent. Maar de kortste weg van punt A naar punt B is een rechte, dat weten we allemaal. In ons geval is het de Hundelgemsesteenweg die die rechte het meest benadert, om via Merelbeke Gent binnen te rijden.
9 keren op 10 krijg ik van mensen de opmerking "zo'n vervelende baan". Wel, niets is minder waar. En ik kan het weten intussen.

De enige bottleneck is Merelbeke-city, waar je aanschuiven makkelijk kan vermijden via verschillende "vluchtroutes": niet meer de kortste weg, wel de snelste. Ik sta zelden of nooit aan te schuiven. Eens Merelbeke voorbij is het ongeveer 10 km Hundelgemsesteenweg, alvorens de landwegeltjes op te rijden richting ons huis. Tenzij ik achter een traktor of ander zwaar vervoer terechtkom, worden die 10 km zeer vlot afgelegd. En sowieso, hoe meer je dezelfde route aflegt, hoe sneller dat lijkt te gaan.
Vrijdag timede ik - uit nieuwsgierigheid - de tijd tussen vertrek in Gent aan de vrijdagmarkt en het oprijden van ons erf. Om half 12 's nachts weliswaar, dus niet echt last van ander verkeer. Ik deed er 22 minuten over.

Bottom-line: ja, wij moeten veel over en weer. Ja, dat steekt soms eens tegen, want wat was het gemakkelijk toen we in Gent woonden en met de fiets op 5 minuutjes thuis waren. Maar, it's part of the deal. Dat weet je op voorhand, als je kiest voor het platteland. So we deal with that part of the deal. Alleen valt het mij op dat het qua mobiliteit in Gent echt niet de goede weg opgaat...

Gent is een aantrekkelijke stad, doet haar best om dat te promoten, met als resultaat dat ze steeds meer mensen aantrekt: studenten, toeristen of permanente inwijkelingen. Allemaal leuk, maar helaas is de infrastructuur niet mee geëvolueerd. 2 grote pijnpunten zijn dus woongelegenheid en mobiliteit en dat lijkt de laatste jaren alleen maar erger te worden. Dat is jammer, want Gent heeft inderdaad veel te bieden. Maar in de stad wonen wordt langzamerhand onbetaalbaar en je in de stad verplaatsen (laat staan parkeren!) is goed om een zenuwinzinking te krijgen, tenzij je dit te voet of met de fiets kan doen. Met andere woorden, als zowel werk als privé zich grotendeels binnen Gent afspeelt en het merendeel van je verplaatsingen haalbaar is zonder auto, is het zalig om in het hartje van de stad te wonen met alles aan en bij. Zoniet, wordt het snel frustrerend, toch voor iemand als ik die niet echt gezegend is met veel geduld...

Weet je, elke medaille heeft 2 kanten, het is kwestie van die kant te bekijken die vanuit jouw standpunt het mooist blinkt.
Voor wie in een mooie stad als Gent woont, denk ik bijvoorbeeld aan de volgende beschouwing:
I am one lucky bastard en de verkeersproblemen neem ik er dan maar bij.
Ik bekijk mijn medaille als heb ik "best of both worlds". We genieten in Dikkele van de rust en het groen en alles wat we dagdagelijks nodig hebben is hier vlot bereikbaar. Geen wachtlijsten bij artsen, crèches of scholen. Niet te veel mensen op een te kleine oppervlakte. Goed voor de onderlinge verstandhoudingen ;-) En willen we naar Gent, onze hometown, dan doen we dat gewoon. Mits een korte mentale voorbereiding qua verkeer en parkeren. Want dat hoort er nu eenmaal bij. En dan genieten we ten volle van alles wat de stad te bieden heeft.

Ik heb sinds kort dus eigenlijk 2 "thuizen". In welke richting ik ook rijd, ik heb altijd het gevoel dat ik naar huis ga, en dat is een verdraaid goed gevoel. Ik weet dat dat altijd zo zal blijven, want hoe lang we hier ook wonen (en dus steeds meer zullen integreren), Gent is en blijft de stad waar onze roots liggen. Dus ik ben maar wat blij met die Hundelgemsesteenweg, traktors of niet!

Intussen bereid ik mij voor op de combinatie kanjer van een verkoudheid - kerstavond bij ons thuis met 13 personen. Slik.
Onze tuin is alvast klaar voor ontvangst!


2 opmerkingen:

  1. 22 minuten? Dat valt keigoed mee!
    Leuk relativerend stukje. Ben wel benieuwd hoelang je er in de spits over doet, want half 12 is niet echt een druk moment te noemen he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt super goed mee, in tegenstelling tot wat velen denken (en wij in eerste instantie vreesden). Gemiddeld 30-40 minuten van bij ons thuis naar UZ Gent. Ik moet voor mijn werk gelukkig het centrum niet in. Dat zou nog net iets langer duren :-)

      Verwijderen