dinsdag 5 januari 2016

Project "Ik wil mijn lijf terug" - de start

69,5 kg.
(Oef, geen 7 te zien!)
Daarmee start ik.
Dat valt precies beter mee dan ik had gedacht (gevreesd), gezien ik mij tijdens de feestdagen nog eens volledig heb laten gaan...

Met mijn 1 meter 75 lengte, levert dit een perfect normaal en gezond BMI van 22,7 op. Dat neemt echter niet weg dat ik mij een stuk beter in mijn vel voelde met wat kilootjes (en vooral wat centimeters) minder.


Doel?
Op uiterlijk 4 juli 2016 mag op diezelfde weegschaal maximum 63,5 kg te lezen vallen.

Haalbaar?
Ik denk het wel, mits ik consequent blijf en netjes volhoud. Ik begin namelijk altijd vol goede bedoelingen en goede moed, maar ergens down the road verlies ik dat allemaal en verval ik in mijn oude gewoontes. Dat mag deze keer niet gebeuren!

Hoe?
Meer bewegen! 
Ik start met een wekelijkse yoga-sessie plus 3 keer per week thuis een korte workout. Vanaf maart begin ik ook opnieuw 2 maal per week te lopen met start-to-run met de bedoeling die 5 km te halen. Dat is voor mij al meer dan genoeg, ik doe het om beweging te hebben en omdat het een "gemakkelijke" sport is (gewoon loopoutfit aantrekken, de deur achter je dicht trekken en je bent vertrokken). Ik zal nooit een grote liefhebber worden en mijn zwakke gewrichten al helemaal niet ;-)


Gezonder eten! 
En minder ook, want ik kan echt veel binnenspelen... Ik eet ook gewoon zo graag! Voorlopig ziet mijn plan er als volgt uit.
- Ontbijt: overnight oats of muesli met yoghurt en fruit. 
- Lunch: slaatje of soep met klein beetje brood en wat gezond beleg.
- Tussendoortje: yoghurt/fruit/maïswafel/notenmix
- Avondmaal: Veel groenten met ofwel aardappelen/pasta/rijst ofwel vlees/vis 

Niet te vergeten: veel water drinken! Een gewoonte die ik vroeger had maar blijkbaar ben afgeleerd. Daar moet ik dus echt op letten.
Ook niet te vergeten: mezelf af en toe iets gunnen. Anders houd ik dit nooit vol! Een stukje zwarte chocolade, een koekje bij mijn thee, een gin-tonic op vrijdagavond,... We leven tenslotte maar 1 keer hé! 
(Ik voeg vandaag al de daad bij het woord want wij zijn 6 jaar samen en dat vieren we met een glaasje champagne! Olé!)



En hop, we zijn vertrokken!
Eerste update volgt op 4 of 5 februari (afhankelijk van wanneer ik tijd vind om te bloggen).
En goeie moed gewenst aan al wie een gelijkaardig projectje heeft lopen!

6 opmerkingen:

  1. Succes!
    Een tip: zorg dat je voldoende eet, vooral dan tussendoor. Ik eet min of meer hetzelfde als jij in de hoofdmaaltijden (alleen eet ik geen brood omdat ik het moeilijk verteer), maar ik eet meer tussendoortjes. Ik eet een tussendoortje om 10u (fruit), 15u (yoghurt of fruit), rond 17u à 18u (notenmix, gedroogd fruit of tas soep voor het sporten, wij eten 's avonds pas om 20u) en dan na het eten nog eentje (yoghurt of fruit, ik ga niet slapen voor 23:30).
    Ik eet voor ik echt honger krijg, en dat helpt om geen "vreetaanvallen" te krijgen. Ik kan eigenlijk de tijd niet meer noemen dat ik me nog overeten heb.
    Je kan het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Ik merk ook dat dat de grote honger helpt voorkomen. Heb hier nu notenmix in huis gehaald en 2 - 3 keer per dag een klein handje daaruit (echt 5 noten en wat rozijnen of zo, quasi niets dus) scheelt precies al veel. Ik ga dus ook wat meer soep/fruit/yoghurt tussendoor inlassen ;-)

      Verwijderen
  2. 6 kg verliezen op 6 maanden is ideaal. Gezond eten en beweging is de goede manier. Zoals Josie hierboven ook al zegt, zijn tussendoortjes ook belangrijk. En dat veel water drinken, een fles in je zicht zetten, helpt enorm. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt! Ik ga mij een leuke persoonlijke fles aanschaffen om mezelf de gewoonte opnieuw aan te leren, want anders wordt dat veel water drinken een flop :-)

    BeantwoordenVerwijderen