dinsdag 4 augustus 2015

Aan tafel!

Een tijdje geleden las ik bij Josie een opsomming van haar 10 lievelingsgerechten, leuk om te lezen! Ik begon na te denken over die van mij en dacht er ook maar meteen een blogpost aan te wijden.

Ik vind dat wel een moeilijke oefening! Ik heb niet 1 lievelingsgerecht dat ik zo meteen kan benoemen wanneer men mij dat zou vragen. Ik eet veel dingen graag zonder dat er echt iets bovenuit steekt. Hierbij toch een poging tot 10 favorieten, in willekeurige volgorde...



1. Tomaat-mozarella

Ik kan dat elke dag eten, winter en zomer. Met wat olijfolie, peper, zout, Provençaalse kruiden en véél verse basilicum.







2. Kroketjes, frietjes of andere gelijkaardige aardappelbereidingen

Ik sta in mijn familie gekend als een "patattenboerinneke" en ik ga dat niet ontkennen.





3. Nectarines

Het lekkerste fruit, vind ik. Zoet en sappig, smaakt naar de zomer. Daarnaast ben ik ook grote liefhebber van jeneverbessen en pompelmoes, het minder alledaagse fruit dus.





4. Huisgemaakte ice tea en consorten

Ik ben altijd blij als er alternatieven voor de klassieke frisdrank op de kaart staan wanneer we iets gaan drinken. Nu zeker, maar ook wanneer ik niet zwanger ben, zal ik snel grijpen naar een origineel vers vruchtensapje of een bio-drankje of een huisgemaakte ice tea. Heerlijk!






5. Citroentaart

Ik eet graag zuur en kan het ook goed verdragen. Warm citroensap, citroensorbet en vooral citroentaart... Nomnomnom! Met zo'n taartje kan je mij altijd en overal plezier doen!






6. Lasagne

Van alle typische Italiaanse bereidingen, is dit m'n favoriet. Eenvoudig en lekker. Ik eet het vaak buitenshuis en maak het ook zelf graag klaar, in allerlei variaties. Ik heb een eenvoudig receptje met courgettes, ricotta, tomatensaus en oregano, een echte winner!







7. Moelleux au chocolat

Mijn voorliefde voor chocolade heb ik van mijn vader. Smaakt altijd en voor mij is hét dessert der desserten dan ook een moelleux. Moeilijk voor mij om nee tegen te zeggen. Ik ben ook een echt dessertenmens en laat deze gang zelden of nooit aan mij voorbij gaan op restaurant...







8. Brood, olijfolie, peper en zout

Dat kan zo smaken! Heerlijk bij wijze van aperitief of voorgerecht, maar ik zou daar gerust een volwaardige maaltijd van kunnen maken. Vooral met kraakvers brood en de betere olie.




9.  Thaise en bij uitbreiding Zuid-Oost-Aziatische keuken

Ik was altijd al een fan, maar na onze reis door Thailand was ik helemaal verkocht. De combinatie van smaken kent voor mij geen gelijke. Het is ook een stuk gezondere kost dan wat wij hier in het Westen over het algemeen op ons bord leggen/krijgen. Ik zorgde onlangs dat ik de basisingrediënten in huis haalde en sindsdien maken we thuis ook soms een curry of een noedelsoep.


10. Wijn

Genieten van een lekker glas wijn, dat is voor mij een onontbeerlijk onderdeel van het leven. Nu even niet (af en toe eens een halveke maar dat is toch niet hetzelfde), maar dat haal ik later wel in. De werkweek afsluiten (en het weekend inzetten) met een heerlijk glaasje rosé of een lekker maal vervolmaken met een goed glas rode wijn. Meer moet dat niet zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten