zondag 7 juni 2015

Hooked #5

Haken gaat bij mij in golven, blijkbaar.
Na enkele weken vol goesting en energie, stond het weer even op een lager pitje.
Er is zeker nog goesting! Alleen iets minder energie maar vooral gewoon minder tijd. Het zijn mooie dagen, wij profiteren er vaak van om 's avonds, zelfs soms na Joanna's bedtijd, nog wat in de tuin te wroeten. Ik ben ook vaak weg 's avonds, zowel voor het werk als privé.

Maar het haakwerk wordt wel nog ter hand genomen, de laatste dagen terug wat vaker!
Ik was al (veel te) lang bezig aan mijn eerste eigen creatie: een kleedje. Ik had het afgewerkt, maar het bleek na een pasbeurt toch nog wat te kort voor Joanna. Ik moet dringend stoppen met "op het zicht" te haken als het op maten aankomt :-)
Dus ik heb de boord er weer helemaal moeten uittrekken en moest gewoon even de tijd vinden om enkele rijtjes bij te haken en dan opnieuw af te boorden. Denkwerk was er niet meer aan, gewoon efkes GAAN. En dat deed ik dus eindelijk!


Het model werkte deze keer graag mee!
Ik ben best wel fan van streepjesmotieven en koos in dit geval voor een zomerse kleurencombinatie van turkoois en gebroken wit. Om het wat speelser te maken verwerkte ik er ook de sterrensteek in. Het kan natuurlijk ook perfect zonder. Je kan spelen met kleurtjes of kiezen voor een volledig effen modelletje. Het ontworpen model kan ook perfect fungeren als T-shirt. Mooi meegenomen en minder werk! De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos.
1 foutje: de zijnaad loopt schuin (waarschijnlijk onbewust steken bijgemaakt) en dat zie je helaas aan de voorkant links...

Het muntgroene rokje dat ik een tijdje geleden haakte voor Joanna, blijkt een groot succes. Geen eigen creatie maar wel een dankbaar patroontje. Ze draagt het vaak. De wol die ik gebruikte was eigenlijk iets te dik, maar het stoort niet echt. Het uitwaaiende model vind ik schattig en speels.
In de toekomst ga ik dit patroontje eens proberen aanhaken aan het bovenstuk van het kleedje, waardoor er een nieuw model ontstaat. Benieuwd wat dat zal geven.

Ik haakte er ook een truitje met kap bij, maar hier stoort de dikte van de wol eigenlijk wel. Het is meer een jasje geworden en daarenboven wat raar uitgevallen qua maat. Ik volgde nochtans netjes de richtlijnen van het patroon voor maatje 2 jaar, maar het valt breed uit. De mouwen bleken ook veel te lang, dat loste ik op door ze om te vouwen en vast te naaien, maar ideaal is het niet. Dit patroon laat ik dus in de toekomst voor wat het is. Wat truitjes betreft ga ik beter op zoek naar patronen waar zoveel mogelijk in 1 stuk kan gehaakt worden en er dus weinig hechtnaden zijn. Dat laatste is namelijk niet echt mijn ding, ik heb het nog niet helemaal onder de knie. 



Het volgende op de planning is een babydekentje. Want als ik aan dit tempo blijf verder haken, moet ik daar niet te lang mee wachten! De wol is gekocht, het patroon gekozen en de eerste toertjes gehaakt, dat is al veel waard.
En ik zou het super vinden om voor mezelf, Joanna en dochter 2 met een poncho op de proppen te komen tegen de winter. Twinning to the next level. Tripletting?

Allez hup, aan het werk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten