maandag 4 mei 2015

Pauze in Lissabon, een terugblik

En of het pauze was!

Ook al was het maar 3 dagen, ik was echt eventjes helemaal weg. Ik heb geen seconde aan het werk gedacht! Ik heb natuurlijk wel aan mijn lief en mijn kind gedacht, temeer omdat het kind ergens midden in mijn trip ziek werd (ai mijn moederhart), maar daar kon ik vanuit Lissabon weinig aan doen. Dus ik heb gewoon genoten. Van de zon (wij hadden heeeeeerlijk weer), van het gezelschap en van de zuiderse sfeer in deze gemoedelijke stad. Echt op en top vakantiegevoel.

Ik geef graag wat tips mee en uiteraard ook wat sfeerbeelden...

Laten we eerlijk zijn. Als je met 4 meisjes (geen vrouwen, we waren eventjes meisjes) naar Lissabon trekt, is het niet om musea plat te lopen en monumenten te bezoeken. Ik ben sowieso geen grote museum-fan. Ik snuif heel graag cultuur op, maar ik verzwelg er liever niet in. Uren in musea slenteren en elke steen met historische waarde in de stad gaan bekijken, daar bedank ik voor. Ik moet het vooral hebben van sfeer opsnuiven en dat doe je nog het beste door rond te wandelen.
Véél rond te wandelen.
Of te fietsen!

Wij deden een verkennende fietstocht doorheen de stad (van boven naar beneden ;-)) met Baja Bikes Lissabon, inclusief Engelstalige gids. De rondrit duurt ongeveer een halve dag en is een echte aanrader. Je fietst langs highlights, krijgt overal wat uitleg (niet te veel, niet te weinig), je krijgt tips voor bezoekjes en er is tijd voor het obligate terrasje. Ideaal om je citytrip op een goede manier in te zetten!

Verder hebben wij dus de verschillende leuke wijken die de stad rijk is, verkend: Barrio Alto, Baixa, Chiado, Alfama,... Dit zijn de meest centrale wijken (we waren er "maar" 3 dagen) met veel winkels (wat had je gedacht!), de befaamde "elevadores" (liften: Lissabon is de stad van de 7 heuvels en het zijn geen Vlaamse heuvels. Smeer je kuiten in als je er gaat stappen!!) en de kleine gezellige straatjes met huizen met kleurrijke "azulejos" (veel gevels zijn bezet met keramische tegels, echt "faiencekes" eigenlijk).

        

De vele miradouros (viewpoints) zijn de moeite, met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) Castelo de São Jorge. Dat is uitkijkpunt én cultureel erfgoed in 1 klap.


We deden uiteraard véél terrasjes (vitamine D!) en hebben heerlijk gegeten voor heel weinig geld. Veel vis natuurlijk, naar mijn mening een stuk smakelijker dan bij ons.
Restaurant "Quermesse" (kermis, dus werkelijk) was de verrassing van de trip. We zijn er toevallig terecht gekomen via de Tripadvisor app en het was een schot in de roos. Wij aten elk een heerlijke, mooi gepresenteerde hoofdschotel (de porties in Lissabon zijn royaal), een dessert, er werd een halve liter wijn gedronken en wat water en frisdrank en we betaalden 16 euro per persoon. Need I say more?

1 van de vele terrasjes, inclusief tapas

Je verplaatsen in Lissabon is een makkie. De stad is niet erg groot (toch niet voor een hoofdstad) en het openbaar vervoer brengt je overal waar je moet zijn. Er rijden ook tuktuk's; deze fungeren echter niet louter als taxi maar doen een toeristische rondrit. Wij hebben dat na onze fietstocht dus aan ons laten voorbijgaan, maar ze kleuren het straatbeeld wel, heel leuk.
En eigenlijk kan je heel veel te voet doen, als je je niet laat ontmoedigen door af en toe (lees: veel) steile hellingen en veeeeeel trappen. Ons heeft dat in elk geval niet tegengehouden!


Tot onze aangename verrassing konden wij overal terecht in het Engels of het Frans. Veel meer dan bijvoorbeeld in Spanje of Italië, of dat is toch mijn indruk. Portugees proberen begrijpen is een ander paar mouwen en dan weer veel minder evident dan Spaans of Italiaans. Wat een eigenaardig taaltje is dat toch! Geschreven ging dat prima, maar eens ze de woorden effectief uitspreken lijkt het er niet meer op, voor ons toch niet. Voor mij hield het zo wat op bij obrigada...

Misschien om af te sluiten nog even iets over ons verblijf: wij boekten een 2-slaapkamer appartement (Lisbon Windmill appartement) in het centrum van de stad via Air Bnb voor 60 euro per nacht. Voor 4 personen, dus 15 euro per nacht per persoon!
Spot-goed-koop!
Het was een klein maar modern appartement met 2 badkamers en zelfs 3 toiletten in totaal. Volledig uitgerust, inclusief lakens, handdoeken en welkomstonbijt. Dat laatste was inderdaad erg welkom, gezien wij arriveerden rond 1u 's nachts en de volgende morgen om kwart over 9 op post moesten zijn voor onze fietstocht op een halfuur stappen van ons appartement. Niets dan lof voor de verhuurders en voor mij persoonlijk een zeer positieve eerste ervaring met Air Bnb!

Ik denk dat het duidelijk is, Lissabon is mij erg goed bevallen. Portugal smaakt naar meer en ik ga zeker ooit terug om dit land dat echt "vakantie!" roept beter te leren kennen.

Maar eerst: Berlijn!
Ja hoor, binnen 5 dagen start mijn citytrip nummer 2 deze maand. Meteen ook de laatste van dit jaar.
Later meer daarover!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten