zaterdag 16 mei 2015

Nog een pauze maar dan in Berlijn, een terugblik

Berlijn heeft mij aangenaam verrast!

Laat ik beginnen met enkele algemene vaststellingen:

  • Er staan véél kastanjebomen in Berlijn! En ze stonden allemaal in bloei, prachtig. Er staan eigenlijk gewoon veel bomen tout court in Berlijn. Wat is dat een groene stad! Heerlijk!
  • Berlijn heeft de properste WC's ter wereld, denk ik. Elk toilet dat ik bezocht heb, was zonder overdrijven su-per-pro-per. Het is bijgebleven.
  • Het openbaar vervoer, met de U-bahn en de S-bahn op kop, verloopt feilloos. Of dat deed het toch toen wij daar waren. Je hebt het broodnodig, want Berlijn is groot. Zeer groot. Lissabon is een dorpje naast Berlijn. 
  • De mussen heersen over Berlijn. Ze komen ook mee aan tafel zitten, lekker gezellig.
Familie mus zat mee aan tafel
  • Berlijn is, 70 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog en 26 jaar na het vallen van de muur, nog steeds een stad in opbouw. Overal zijn er grote werven en vaak is het geen restauratie maar gewoon nog nieuwbouw dat ze aanleggen. Zoals bijvoorbeeld een paleis. Beetje megalomaan, maar kom. 
Wat het moet worden vs. wat het nu is
Maar wat mij het meeste opviel, is de stressvrije indruk die deze grote hoofdstad op mij naliet. Er is redelijk wat verkeer, maar doordat de stad zo groot is en vooral zo ruim, valt dat niet erg op.
En niemand leek er gestresseerd.
Er waren veeeeeel jonge gezinnen (draagzakken en buggy's everywhere, maar nooit in de weg want het is er dus erg ruim) en veeeeel jonge mama's en is dat nu omdat je in Duitsland veel meer mogelijkheden hebt als jonge ouder tot loopbaanonderbreking dat er minder stress lijkt te hangen? Of komt het omdat de stad zo groen en zo ruim is (er lijkt nergens plaatsgebrek te zijn, ondanks de 3,4 miljoen inwoners)? Ik weet het niet, maar ik weet wél dat we allebei meteen aanvoelden dat zo'n stad ons wel wat zou lijken om in te wonen...

Onze trip kende voor mij 2 spelbrekers: mijn bekken (aw, veel meer dan in Lissabon) en de zware verkoudheid die maandagavond toesloeg en mij dinsdag maar vooral woensdag parten speelde. Deze 2 kwaaltjes terzijde, was het een zeer geslaagde vakantie. Het weer zat redelijk mee, maandag en vooral dinsdag waren prachtige dagen. Die eindigden, net zoals in België, met het obligate warmte-onweer waar we maar een klein beetje nat van geworden zijn tijdens ons laatste spurtje naar het hotel.

We logeerden in Hotel Amano in de wijk Mitte (1 van de centrale wijken) en dat beviel ons prima. Modern, comfortabel, prima locatie en de lobby rook altijd naar kokosnoot. Geen klagen!
Uit eten deden we op basis van de tips in de Trotter (echt goeie tips!) en Tripadvisor. We hebben altijd lekker gegeten maar het culinaire hoogtepunt vond ik restaurant Solar (tip via facebook waarvoor dank, Katrijn!), gelegen op de 17de verdieping met prachtig zicht op de stad en de ondergaande zon. Wat prijziger maar ook wel écht lekker. Enkel met de bediening hadden wij wat pech, we gaven een grote fooi en er kon maar net een bedankje vanaf. Maar goed, dat heb ik niet aan mijn hart laten komen, want ik kon eindelijk nog eens (gebakken!) sla eten op restaurant ;-)


Wij bezochten elke dag een andere wijk (of toch ongeveer) en hielden het bij de hoogtepunten en/of de tips uit onze Trotter. Ik deed iets meer aan cultuur dan in Lissabon, Berlijn is dan ook een broedplaats van musea. Oudheidkundige toestanden lieten we links liggen, maar we pikten wel wat hedendaagse kunst mee, het filmmuseum (tof!), en uiteraard wat historiek over de muur en het nazi-tijdperk. We bezochten ook de Berliner Dom, ik ben er zelfs in geslaagd de 267 treden naar boven te overleven, al was het op euhm... mijn eigen tempo, laten we zeggen.




Gezien het fietsen in Lissabon zo goed was meegevallen, hebben we dit in Berlijn ook gedaan. Met een Nederlandse gids reden we 3,5 uren doorheen de stad met "Berlin on Bike". Ideaal om als eerste activiteit te doen en zo meteen al wat highlights mee te pikken en ideetjes op te doen voor de rest van het verblijf. Reichstag, Brandenburger Tor, Holocaust Memorial, check! Dat gaf ons de volgende dagen wat extra tijd voor buitenwijkjes en terrasjes.





In tegenstelling tot Lissabon, heb ik deze keer nauwelijks gewinkeld. Sterk! Ik kocht wél een eerste outfit voor dochter nummer 2, in de solden dan nog.

En wat onze midweek weg helemaal af maakte, is dat we voor diezelfde dochter ook met een naam naar huis kwamen!
En nee, het is niet Heidi...

1 opmerking:

  1. hupsakee. solar op ons lijstje geplaatst en hotel toegevoegd aan potentiële hotels.
    Fietsen had 'k in der tijd met school ook gedaan, misschien nu terug...

    BeantwoordenVerwijderen