zondag 19 januari 2014

Iets met zand en zandloper

Time flies when you're having fun.

Maar tegenwoordig lijkt de tijd wel altijd te vliegen, fun of niet. In zovele opzichten: de dag vliegt voorbij, de week vliegt voorbij (vooral dan het weekend!), maar ook de maand en zelfs het jaar...

Vorig jaar rond deze tijd ging onverwacht mijn zwangerschapsverlof in, een stuk vroeger dan verwacht. Dit omwille van een te hoge bloeddruk en te veel harde buiken (wat ondanks het vervroegd thuisblijven toch resulteerde in zwangerschapsvergiftiging, gelukkig pas op 40 weken).
En dan plots, in the blink of an eye, is Joanna morgen 10 maanden oud.

Watsgeburt?

Waar is dat jaar naartoe?
1 ding is zeker, het ligt vast op de gevoelige plaat (van mijn smartphone weliswaar, maar netjes op onze harde schijf ook, om eeuwig te koesteren). Dat nemen ze al niet meer af.

Nog zo eentje: waar is Kerst naartoe?
Het lijkt wel gisteren dat we in volle voorbereiding waren, netjes wachtend tot Sinterklaas gepasseerd was. De Kerstboom versieren, lichtjes hangen, Kerstmuziek luisteren, cadeautjes geven en krijgen, gezellig samenzijn,... Gisteren "ontsierden" wij eindelijk de Kerstboom, want hij had echt geen functie meer behalve wat in de weg staan.
Feest voorbij, half januari voorbij, weg sfeer.
Op naar de lente, ergens, ooit.

Ook voor velen herkenbaar allicht: waar is het weekend naartoe?
Daarnet haastte ik mij nog naar mijn ouders, na de werkweek te hebben afgesloten met de nieuwjaarsreceptie op het werk, om onze zieke dochter nog even "dood" te gaan knuffelen vooraleer te genieten van een zeldzaam uitje naar de cinema en een zaterdagochtend uitslapen. En nu is het zondagavond, ligt ze extra vroeg in bed want nog volop aan het uitzieken en zit ik te mijmeren over waar de tijd heen is.
Dochterlief bleek vrijdagavond trouwens al beter, dankzij veel slaap en de goede zorgen (en extra aandacht) van pepé en oma.



Maar weet je wat echt gek is: hoe snel de tijd ook lijkt te gaan, er zijn ook altijd wel dingen waar we niet op kunnen wachten.

Ons kindje ophalen na een werkdag, het volgende weekend, de volgende reis, de lente, de zomer en dan weer Kerst, haar eerste verjaardag, de dag dat ze kan stappen, volgend jaar wanneer ze een spraakwaterval zal zijn,...

Soms kan de tijd dus niet snel genoeg gaan.

Denk daar maar eens over na. Maar niet te lang ;-)

3 opmerkingen:

  1. zeer herkenbaar!
    enerzijds verlang ik ook enorm naar emils eerste verjaardag volgende maand, onze skireis eind maart, onze verhuis (naar "den buiten"!) deze zomer...
    maar anderzijds, dan is het al zomer, en dan zijn we wéér een half jaar verder, en zo snel moet het nu ook weer niet gaan. want dan is die peuter/baby ook alweer een half jaar ouder en ik zou hem graag nog even "baby" houden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat "uitkijken naar" is iets heel menselijk denk ik, keeps us going. Anderzijds, vinden dat de tijd te snel gaat, is ongetwijfeld ook iets menselijk maar volgens mij een wel recenter fenomeen, gelinkt aan de moderne tijden waarin iedereen voltijds werkt, 1000 hobby's moet hebben en een gigantisch druk sociaal leven. Natuurlijk krijg je dan het gevoel dat het te snel gaat. We want it all and we want it now :-) Ik probeer langzaam maar zeker wat meer tijd of rust te creëren in mijn drukke leventje, af en toe eens stil te staan, maar dat is allesbehalve gemakkelijk. Een ware zoektocht, maar ach, zo blijven we bezig he ;-)
      Ik heb ook heel lang uitgekeken naar onze verhuis en het voldeed aan al mijn verwachtingen. 2 weken na de verhuis waren we al quasi volledig geïnstalleerd en we voelden ons meteen thuis. Dat wordt bij jullie dus wsl ook een succesverhaal, geniet ervan!!

      Verwijderen
  2. ik probeer ook bewust af en toe eens een lege dag in te plannen in het weekend, maar wordt dan uiteindelijk toch weer gevuld met vanalles en nog wat... waar ik dan uiteindelijk toch van geniet, dus laat dat maar zo zijn :-)
    als ik jouw landschapsfoto's zie, dan kan ik echt niet wachten om te verhuizen! als alles vlot blijft lopen, kan emil deze zomer in onze tuin (allee, buiten alleszins) spelen :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen