donderdag 15 mei 2014

Veel blabla

Joanna's eerste woordjes.

"Nem" = eten en/of hebben. De 2 zijn ook perfect inwisselbaar voor Joanna. Elk eten dat ze ziet, moet ze hebben, en wat ze heeft, dat probeert ze te eten.
"Pffffoe" = poes. Met veel lucht bij de pfff, het is eigenlijk meer blazen.
"Baba" = bumba. Tja.
"Tataaaaaa" = raad eens.
"Oewa" met bijpassende beweging (mondje tegen persoon/voorwerp in kwestie) = kusje geven. Me-ga schattig en vaak ook nat en plakkerig. Kushandje is dan weer zonder geluid, wel met blazen.
Ze zegt ook "mama" maar dat blijkt voorlopig eerder willekeurig te zijn, helaas. Verder vertelt ze honderduit, zeer geanimeerd, maar wij verstaan er geen knijt van.

*Hier moest een filmpje komen van Joanna die "Babaaaa!" roept naar haar Bumba-badspeeltje, maar het onding van amper 13 seconden wil NIET uploaden en ik heb geen geduld ;-)*

Ze kan ook gebarentaal.

Wijzen naar de CD speler en met haar ander handje draaien = leg eens een plakske op aub.
Haar vingertje in haar mond steken, al wijzend naar haar keelgat = ik wil eten.
Smakgeluidjes en kauwbewegingen = ik wil eten.
Zakdoek tegen neusje houden en snuiven en/of blazen door de mond = neusje snuiten. Blazen door het neusje is moeilijker, helaas.
Schoentjes nemen en een poging doen om ze aan te doen (tegen de voet houden dus) = wanneer zijn we weg?
Ze kan nu ook blijkbaar "Shhhht" doen met vingertje tegen haar mond en "Mmmmm" met handje over buikje wrijven wanneer ze eet en je vraagt "Is het lekker?". Deze laatste 2 voorlopig enkel beeld zonder klank, de 2 samen is precies nog wat veel gevraagd.

Sinds kort spelen zich thuis ook vaak volgende taferelen af.

In bad. "Waar is je navel, Joanna?" - Wijst naar navel en raakt er voor de zoveelste keer compleet van in de ban. "En waar is je neusje?" - Wijst naar neusje en blaast daarbij (pffft). Want na deze winter zijn neusje en snuiten één. "En je mondje?" - Steekt vinger in mond en doet ook pffft, om 1 of andere reden. "En waar zijn je voetjes?" - Pakt voetje en babbelt ertegen of probeert het op te eten. Verder geraken we nog niet.

Wat wij eten, wil zij ook eten, en niets anders. Ze is volop bezig met leren eten met lepel en vork. Ze kan er al aardig wat van, maar heeft nog een lange weg te gaan. Als we helpen, wordt ze echt boos.


Ze wordt wel vaker eens boos en wel om de volgende redenen: ze kan iets niet, ze mag iets niet, men neemt haar iets af, men legt haar op het verzorgingskussen, men haalt haar uit bad (het kind zou liefst 24/24 in bad zitten, denk ik), haar eten is op maar ze heeft nog honger, ze zit in haar stoel of buggy maar wil stappen, dat is het zo ongeveer. Veel boos zijn dus. Gelukkig altijd van korte duur en snel vergeten. Ik zeg dan ook altijd "Ben je boos Joanna?" of "Je moet niet boos zijn". Naar het schijnt is dat zeer opvoedkundig verantwoord, de gevoelens van je kind benoemen. Ik vind het gewoon een beetje grappig wanneer ze boos is. Dat ik dat dus al lachend zeg, heeft ze gelukkig nog niet in het snotje.

Als we vragen "Zijn we weg?", begint ze te zwaaien, neemt ze haar schoentjes en stapt ze naar de voordeur. Als we zeggen "Kom, we gaan in bad", stapt ze naar de badkamer (die is op het gelijkvloers) en moest ze kunnen, ze kroop met kleren en al in bad. Als ze tijdens het spelen iets "verwezenlijkt " (zoals een vormpje in het juiste gaatje duwen of zo), geeft ze een applausje voor zichzelf en kijkt ze mega trots in het rond.

En boekje lezen is haar nieuwe favoriete bezigheid. Ze komt dan bij mij zitten en dan kijken we samen in het boekje, ze neemt dan met haar handje mijn wijsvinger vast en wijst met die vinger de dingen aan die ik dan moet benoemen. "Poes. Vogel. Konijn. Konijn. Vogel. Poes. Vogel. Vogel. Niets. Tekst. Poes. Konijn." You get the picture.

14 maanden bijna. Pffff!

2 opmerkingen:

  1. Hihi , heerlijk lezen op je blog is het !
    Vaak erg herkenbaar ook ;-)
    Maar vooral : wat lijkt jullie dochter ontzettend op mijn 2 jaar jongere zus ( ... toen ze peuter was dan toch ) !!
    Echt frappant !
    Jammer dat ik daar geen digitale beelden van heb !
    Grtjs, Miekje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      En de dubbelgangers zijn de wereld nog niet uit ;-)

      Verwijderen