dinsdag 14 april 2015

Hooked #4

Ik had het gezegd hé, dat ik de smaak te pakken heb...

Intussen vond ik mijn heil in pinterest, voor haakpatronen dan toch. Het is soms wel even zoeken, want een haakpatroon zonder tekeningen (dus enkel tekst) in het engels, dat vergt wel wat oefening. Eerst moet ik erachter komen waarvoor de Engelse afkortingen staan, en vervolgens waarvoor de Engelse termen staan, want die benamingen zijn helemaal anders dan in het Nederlands waardoor ik steeds moet terugvallen op een lijst met vertalingen.

Ik gebruik dus ook wel graag eens uitgetekende patronen, zoals deze...



Dat ziet er een stuk ingewikkelder uit dan het is. Ik heb thuis een boek (een soort haakbijbel) waar ik alle symbolen voor de steken in terugvind, dus dan ben je er snel mee weg. En ik vind het wel fijn dat met dat handwerk ook wat denkwerk gepaard gaat!

Een ander "truukje" is dat ik het niet te nauw neem met die patronen. Zolang het er mooi uitziet, ben ik blij.

Momenteel ligt de uitdaging voor mij vooral bij de juiste maat haken. De patronen die ik vind zijn niet altijd voor 2-jarigen en dan moet ik zelf gaan aanpassen. Dat is soms echt zoeken en dus ook soms helemaal opnieuw beginnen.

Soit, over naar enkele resultaten van de voorbije weken...



Bovenstaande geheimtaal vertaalt zich in dit kleedje, dat uiteindelijk iets te ruim is voor Joanna maar toch wel leuk uitvalt. Ze zal het dit najaar en misschien in de winter waarschijnlijk ook nog kunnen dragen.



Vervolgens heb ik mij wat katoenen haakgaren aangeschaft in zomerse kleurtjes en ging ik aan de slag met een patroon voor een eenvoudige cardigan, deze keer via een filmpje op youtube (ook zeer handig!). Met deze heb ik dus wel gesukkeld voor de maat, maar het is uiteindelijk goed gekomen. Enkel over de kraag ben ik niet echt tevreden, maar goed. Al doende leert men!


Daarbij maakte ik een tweede kleedje dat perfect draagbaar zal zijn deze zomer!



Zo ziet het eruit op (bewegend!) model, afgewerkt met bloem en knoopjes:



Intussen staan er nog wilde plannen op het programma. Ik heb alweer een rokje af (foto's volgen later) en ben bezig aan een truitje met kap. Er staat ook nog een poncho voor Joanna én voor mij op de planning (ga ik voor twinning? I might...) en uiteraard ook een heerlijk zacht babydekentje. Wat had je gedacht!?

Maar eerst ga ik mij toeleggen op wat eigen creaties. Ik heb al wat ideetjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten