maandag 25 augustus 2014

Ons kindje lief

Weer zo'n te hip woord dat zich ook in mijn woordenschat heeft genesteld: staycation.

Wij deden vorige week van staycation met 2, Joanna en ik.
Goede manier om kindlief nog beter te leren kennen.

Ahum.

Kindlief of kindstout?

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie haar doodgraag, maar o wat is dat een deugnietje zeg! Meer nog, ze is bij momenten gewoon expres echt stout. Duidelijk grenzen aan het aftasten. Dan zet ze haar "stout totje" op en wordt er eventjes lekker tegendraads gedaan en vooral NIET geluisterd.
Wij mogen ons niet laten vangen en voorwaar ik zeg u, ik vind dat verdorie heel moeilijk!
Vaak kan ik het lachen niet bedwingen wanneer ik boos ben (of boos speel, want vaak bén ik het niet echt maar moet ik het wel zijn, opvoedkundig gewijs. You know). Als ze dan ook maar een mondhoekje ziet trillen, barst ze zelf in een schaterlach uit en is het hele "kindje stout mama boos" verhaaltje om zeep natuurlijk.

Gisteren vloog ze voor het eerst in de hoek. Ze goot een beker water uit over tafel en nadat ik het haar uitdrukkelijk verboden had en "boos" was geweest, deed ze het gewoon opnieuw, mij uitdagend in het gezicht kijkend. Toen werd ik écht (een beetje) boos en zette ik haar in de hoek met haar handjes tegen de muur. Waar ze eventjes verdwaasd bleef staan. Wat ik dan weer zó schattig vond dat ik mij moest inhouden van lachen.
5 seconden is ze blijven staan, denk ik. Om zich vervolgens om te draaien, even vol onbegrip naar ons te kijken en dan haar speelgoed te gaan opzoeken.

Ons voornemen: blijven in de hoek zetten als het echt nodig is. Ze zal wel leren wat het wil zeggen en dat zal allicht niet heel lang duren. Want ze kunnen en weten zoveel meer dan wij vermoeden.
Dat besefte ik nog maar eens toen ik vorige week samen met haar naar filmpjes zoals deze hieronder keek. Mijn mond viel open van verbazing.

Dit moet zo'n 15 maanden geleden zijn...


en dit een jaar...


Dit is nog maar 8 maanden geleden (écht?)...



en dit is vorige week aan zee...
(I know, niet écht staycation, die 2 dagen, maar Belgische kust is voor mij toch meer stay dan away hoor!)













Wat ben ik al veel vergeten! En wat is zij veel veranderd op bijna anderhalf jaar tijd! Slik...

Mijn klein groot stout lief schattig monstertje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten